Rozhovor – buďte autentičtí a jděte do hloubky!
Když chcete předat komplexní zprávu o osobnosti či události stravitelným způsobem, vyzkoušejte tento osvědčený a nadčasový žánr.
Kdy ho použít
- Když chcete představit zajímavou osobnost nebo téma.
- Ve firemních magazínech bývá přerozhovorováno – je to ale královský žánr, publikujte ideálně max. 1–2 na celé číslo.
Jak na to
- Vyberte si respondenta, oslovte ho a domluvte si s dostatečným předstihem termín a místo rozhovoru. Zarezervujte si minimálně dvouhodinový slot. Dopředu dejte zpovídanému vědět, že budete rozhovor nahrávat na diktafon a že ho budete fotit (pokud je to nutné). Rezervujte si fotografa a nechte ho vybrat a prozkoumat lokaci dostatečně dlouho dopředu. Domluvte se, jestli se bude fotit během rozhovoru, nebo se vyfotí pár portrétů před či po rozhovoru.
- Pořádně se připravte. Přečtěte si předchozí rozhovory s tím člověkem, poslechněte si podcasty k tématu. Vyberte si tři hlavní okruhy a ke každému pět základních otázek. Pošlete je respondentovi dopředu.
- Nabijte si telefon a vyzkoušejte si, jak funguje aplikace diktafon. Přijďte včas a nachystejte si všechny věci – vytisknuté okruhy a otázky, prázdný papír na poznámky, psací potřeby. Zopakujte si první otázky a připravte si i pár témat na úvodní small-talk, než začnete nahrávat.
- Začněte s připravenými otázkami a nechte rozhovor přirozeně plynout. Ptejte se na doplňující otázky, vyptávejte se, buďte zvědaví. Zapište si cokoliv, k čemu se budete chtít vrátit. Poznamenejte si slova a jména, kterým jste přesně nerozuměli a požádejte po rozhovoru o kontrolu nebo vysvětlení.
- Přepište text co nejdříve po rozhovoru, dokud ho máte v živé paměti. Poznamenejte si všechny zajímavé detaily, kterých jste si všimli v prostředí nebo na daném člověku. Pak přichází čas na editování a krácení, nechte jen relevantní a důležité informace. Ideální rozsah textu je 1 000–2 000 slov. Nebojte se odpovědi přeházet a přeformulovat. Začněte pár slovy o atmosféře a pozadí rozhovoru (kde jste se setkali, co se kolem odehrávalo – pokud to je relevantní pro text), doplňte v úvodu základní informace o respondentovi. Připravte také medailonek do samostatného boxu a vyberte nejzajímavější citace. Z jedné můžete vytvořit titulek.
- Pošlete respondentovi hotový rozhovor k autorizaci. Vyberte fotky, které chcete použít a nechte respondenta vyřadit ty, které se mu nelíbí. Domluvte se s fotografem nebo retušérem na úpravě zvolených snímků.
- Zapracujte připomínky a pošlete text po jazykové korektuře společně s fotkami svému grafikovi.
📝 Checklist
✓ šťavnatý titulek (nejzajímavější citace)
✓ medailonek v infoboxu (s fotografií)
✓ graficky oddělené vybrané citace pro rozbití hutného textu
✓ mezititulky, pokud je rozhovor delší
✓ autorizovaný text rozhovoru a vybrané a upravené fotky
- Časová náročnost: 4/5
- Finanční náročnost: 5/5
- Délka: 5/5
💡Tajný tip 💡
Využijte sílu ticha. Neptejte se na další otázku hned. Ty nejzajímavější odpovědi získáte, když budete chvíli mlčet.