#3 ROZHOVOR

Rozhovor – buďte autentičtí a jděte do hloubky!

Když chcete předat komplexní zprávu o osobnosti či události stravitelným způsobem, vyzkoušejte tento osvědčený a nadčasový žánr.

Kdy ho použít

  • Když chcete představit zajímavou osobnost nebo téma.
  • Ve firemních magazínech bývá přerozhovorováno – je to ale královský žánr, publikujte ideálně max. 1–2 na celé číslo.

Jak na to

  1. Vyberte si respondenta, oslovte ho a domluvte si s dostatečným předstihem termín a místo rozhovoru. Zarezervujte si minimálně dvouhodinový slot. Dopředu dejte zpovídanému vědět, že budete rozhovor nahrávat na diktafon a že ho budete fotit (pokud je to nutné). Rezervujte si fotografa a nechte ho vybrat a prozkoumat lokaci dostatečně dlouho dopředu. Domluvte se, jestli se bude fotit během rozhovoru, nebo se vyfotí pár portrétů před či po rozhovoru.
  2. Pořádně se připravte. Přečtěte si předchozí rozhovory s tím člověkem, poslechněte si podcasty k tématu. Vyberte si tři hlavní okruhy a ke každému pět základních otázek. Pošlete je respondentovi dopředu. 
  3. Nabijte si telefon a vyzkoušejte si, jak funguje aplikace diktafon. Přijďte včas a nachystejte si všechny věci – vytisknuté okruhy a otázky, prázdný papír na poznámky, psací potřeby. Zopakujte si první otázky a připravte si i pár témat na úvodní small-talk, než začnete nahrávat. 
  4. Začněte s připravenými otázkami a nechte rozhovor přirozeně plynout. Ptejte se na doplňující otázky, vyptávejte se, buďte zvědaví. Zapište si cokoliv, k čemu se budete chtít vrátit. Poznamenejte si slova a jména, kterým jste přesně nerozuměli a požádejte po rozhovoru o kontrolu nebo vysvětlení. 
  5. Přepište text co nejdříve po rozhovoru, dokud ho máte v živé paměti. Poznamenejte si všechny zajímavé detaily, kterých jste si všimli v prostředí nebo na daném člověku. Pak přichází čas na editování a krácení, nechte jen relevantní a důležité informace. Ideální rozsah textu je 1 000–2 000 slov. Nebojte se odpovědi přeházet a přeformulovat. Začněte pár slovy o atmosféře a pozadí rozhovoru (kde jste se setkali, co se kolem odehrávalo – pokud to je relevantní pro text), doplňte v úvodu základní informace o respondentovi. Připravte také medailonek do samostatného boxu a vyberte nejzajímavější citace. Z jedné můžete vytvořit titulek. 
  6. Pošlete respondentovi hotový rozhovor k autorizaci. Vyberte fotky, které chcete použít a nechte respondenta vyřadit ty, které se mu nelíbí. Domluvte se s fotografem nebo retušérem na úpravě zvolených snímků. 
  7. Zapracujte připomínky a pošlete text po jazykové korektuře společně s fotkami svému grafikovi. 

📝 Checklist

 šťavnatý titulek (nejzajímavější citace)
 medailonek v infoboxu (s fotografií)
 graficky oddělené vybrané citace pro rozbití hutného textu
 mezititulky, pokud je rozhovor delší
 autorizovaný text rozhovoru a vybrané a upravené fotky

  • Časová náročnost: 4/5
  • Finanční náročnost: 5/5
  • Délka: 5/5

💡Tajný tip 💡

Využijte sílu ticha. Neptejte se na další otázku hned. Ty nejzajímavější odpovědi získáte, když budete chvíli mlčet.