Ať jsou vaši čtenáři v obraze!
Zprávy jsou základním žánrem všech médií. Jednou větou nebo několika odstavci dáte svému publiku vědět to nejdůležitější, co se ve vaší společnosti děje.
V novinařině se používá pravidlo pěti otázek, na které by měla zpráva odpovědět – co, kdo, kdy, kde a jak. Reagujte na ně hned v úvodu, doplňte relevantními citacemi zapojených osob a v závěru uveďte kontext, ve kterém se událost odehrává. A speciální péči věnujte titulkům, lidé mají tendenci je jen proskenovat očima.
Jak na to?
- Ujasněte si, jakou událost chcete do magazínu zařadit a ověřte si, jestli je vhodné ji zveřejnit (interně či externě).
- Shromážděte všechny důležité informace o tématu a nezapomeňte zahrnout alespoň jednoho relevantního spíkra, který dodá zprávě důvěryhodnost.
- Nejprve napište titulek, měl by být jasný a jít rovnou k věci. Tady není prostor pro hádanky nebo moc velkou kreativitu, na to bude čas později.
- Napište první (možná bude i poslední) odstavec, který odpovídá na pět základních otázek (kdo, co, kde, kdy a jak).
- Teď přijde na řadu váš spíkr. Rozviňte detaily zprávy v jeho přímé řeči. Cílem promluvy je zasvětit čtenáře do detailů události po moci mu pochopit kontext.
- Posledních pár odstavců můžete využít pro background a další kontext události. Navazuje na nějakou předchozí novinku? Ovlivňuje další události ve firmě? Seznamte své čtenáře s pozadím a okolnostmi.
- Připojte fotografii nebo obrázek. Měl by nést nějakou další informaci a být relevantní ke zprávě. Doplňte fotku popiskem – to je další příležitost pro doplňující informace. Ve zprávě není vhodné používat ilustrační obrázky z fotobanky.
- Nezapomeňte na jazykovou korekturu.
📝 Checklist
✓ jasný a všeříkající titulek
✓ odpověď na pět základních otázek
✓ relevantní spíkr
✓ background a kontext
✓ fotka nesoucí informaci
Časová náročnost: 1/5
Finanční náročnost: 1/5
Délka: 1/5
💡 Tajný tip 💡
Přečtěte si zprávu nahlas, a pak ji ještě upravte. Zaměřte se na často se opakující slova a nahraďte je synonymy.