#10 KRÁTKÉ ZPRÁVY

Ať jsou vaši čtenáři v obraze!

Zprávy jsou základním žánrem všech médií. Jednou větou nebo několika odstavci dáte svému publiku vědět to nejdůležitější, co se ve vaší společnosti děje.

V novinařině se používá pravidlo pěti otázek, na které by měla zpráva odpovědět – co, kdo, kdy, kde a jak. Reagujte na ně hned v úvodu, doplňte relevantními citacemi zapojených osob a v závěru uveďte kontext, ve kterém se událost odehrává. A speciální péči věnujte titulkům, lidé mají tendenci je jen proskenovat očima. 

Jak na to?

  1. Ujasněte si, jakou událost chcete do magazínu zařadit a ověřte si, jestli je vhodné ji zveřejnit (interně či externě).
  2. Shromážděte všechny důležité informace o tématu a nezapomeňte zahrnout alespoň jednoho relevantního spíkra, který dodá zprávě důvěryhodnost.
  3. Nejprve napište titulek, měl by být jasný a jít rovnou k věci. Tady není prostor pro hádanky nebo moc velkou kreativitu, na to bude čas později.
  4. Napište první (možná bude i poslední) odstavec, který odpovídá na pět základních otázek (kdo, co, kde, kdy a jak).
  5. Teď přijde na řadu váš spíkr. Rozviňte detaily zprávy v jeho přímé řeči. Cílem promluvy je zasvětit čtenáře do detailů události po moci mu pochopit kontext.
  6. Posledních pár odstavců můžete využít pro background a další kontext události. Navazuje na nějakou předchozí novinku? Ovlivňuje další události ve firmě? Seznamte své čtenáře s pozadím a okolnostmi.
  7. Připojte fotografii nebo obrázek. Měl by nést nějakou další informaci a být relevantní ke zprávě. Doplňte fotku popiskem – to je další příležitost pro doplňující informace. Ve zprávě není vhodné používat ilustrační obrázky z fotobanky.
  8. Nezapomeňte na jazykovou korekturu.

📝 Checklist

jasný a všeříkající titulek
odpověď na pět základních otázek
relevantní spíkr
background a kontext
 fotka nesoucí informaci

Časová náročnost: 1/5
Finanční náročnost: 1/5
Délka:
1/5

💡 Tajný tip 💡

Přečtěte si zprávu nahlas, a pak ji ještě upravte. Zaměřte se na často se opakující slova a nahraďte je synonymy.